Vi har stött på lite problem i paradiset. Det är bara högra sidans värmezoner som fungerar. På de vänstra så startar de upp, men efter ca 10 sekunder slås hällen av och så lyser felmeddelandet "E7". Enligt instruktionsboken betyder det elfel.
 
Startar man då om hällen på nytt, så lyser det "E" på de vänstra zonerna och "0" på de högra. 
 
Ikea föreslog att vi skulle börja med att dra ur säkringen, vänta en stund och se om det hjälper. Det gjorde det inte. Så det är felanmält och en servicetekniker från Elektrolux är inbokad på onsdag. Samtidigt så pratade vi med vår elektriker som erbjöd sig att komma och kolla imorgon. 
 
Det är nämligen så att om det visar sig att hällen är felkopplad, då får vi stå för serviceteknikern. Minidebitering är 914 kr + material. Är det fel på produkten är besöket gratis (garanti). Nåja, vi klarar oss på två zoner en stund men man vill ju att allt ska fungera, speciellt när man tagit in fackmän.
 
Å andra sidan har allt flutit på så bra att det nästan vore konstigt om det inte var något som krånglade. Ugnen, mikron, fläkten, diskmaskinen och kranen funkar i alla fall fin-fint!
 
Trasig eller felinstallerad :/
Ikea Högvärdig, Köksrenovering, Problem, Renoveringsblogg,

2 kommentarer

Johanna

28 Feb 2014 21:46

Så tråkigt, hoppas det löser sig,
Ni har säkert redan testat detta. Men vår häll vi hade så lyste E om man tryckte ovanför 9 an, och då en låsning. Så bara att *låsa upp och knappa nedåt igen, Men vi hade ej felmeddelande E 7 utan endast E

Svar: Åh, tack för din kommentar. Vi har testat olika värmegrader, men det blir samma resultat. Den stänger av sig, lyser E7 och vid omstart lyser det E även på den värmezon till vänster som vi inte använt. Vet inte om jag hoppas att det är elektrikern som har kopplat fel eller om det är fel på produkten. Nått skumt är det ju!
R & A

Ola

25 Feb 2015 08:01

Hej
Hur gick det?
Var det felkopplat eller var det garanti?
Jag har exakt samma fel.

Svar: Hej Ola!Det visade sig att det hamnat en liten bit av en elkabel i hällen, förmodligen från när vår elektriker installerade. Oavsett så tog Elektrolux det som ett garantifel och vi behövde inte betala något. Hade de hittat kabeln vid första försöket hade det kanske blivit annorlunda eftersom det egentligen inte var fel på produkten.
R & A

Kommentera

Publiceras ej